Isnin, 6 Ogos 2012

Antara sukarelawan dan guru yang mengajar

Program Pendidik A+ siri ketiga berjaya dilaksanakan pada awal Ogos 2012. Kehadiran memberangsangkan walaupun dalam bulan Ramadhan. Sasaran awal ialah 20 orang. Yang hadir ialah lebih 40 orang. Satu soal-selidik dibuat di awal program untuk menentukan tahap kefahaman dan kemahiran guru-guru yang hadir. Ada dapatan menarik daripada analisis tersebut.

  1. Dalam soal selidik tersebut, A+ dikaitkan dengan skor 14-15 manakala A dikaitkan dengan skor 12-13. Di bawah 12, ia dikategorikan antara B,C,D dan E (tidak diberi kepada pecahan lebih spesifik)
  2. Ada guru sekolah menengah, sekolah rendah. Ada yang hadir dari sekolah kerajaan dan swasta.
  3. Skor guru Sekolah Menengah Kerajaan tidak konsisten. Namun bagi sekolah yang sama, skor guru adalah hampir sama. Ada satu sekolah menengah menunjukkan skor yang tinggi (antara 5-8) manakala ada satu sekolah menunjukkan skor yang amat rendah (antara -3 hingga 1).
  4. Kebanyakan skor guru sekolah rendah didapati amat rendah. Namun pola boleh diperhatikan kepada sekolah. Ada guru sekolah rendah yang skor tinggi (8). Namun yang lain antara -5 hingga 3.
  5. Kebanyakan pelajar dari universiti yang belum mengajar mempunyai skor yang rendah (-3 hingga 2) dan agak tinggi (6-7).
  6. Skor pendidik muda yang hadir dari 2 sekolah agama swasta menunjukkan skor antara 3-6.
  7. Ada 11 orang sukarelawan yang hadir dari Teach for The Needs (TFTN). Skor yang mereka peroleh antara 7-12!
Kesimpulan awal
  1. Kebanyakan peserta yang hadir ialah dari kawasan Bandar Baru Bangi.
  2. Saya dapati peserta yang belum mengajar secara penuh ada yang mempunyai skor yang tinggi dan rendah.
  3. Saya dapati guru sekolah rendah mempunyai load dan tahap stres yang lebih tinggi berdasarkan sampel di atas. 
  4. Guru sekolah menengah juga mempunyai cabaran yang tersendiri dalam melihat konsep diri seorang pelajar.
  5. Data yang jelas ialah kumpulan TFTN amat konsisten mempunyai skor yang tinggi. Saya andaikan dua perkara: 1. mereka amat passionate  dengan pendidikan kerana mereka adalah sukarelawan atau 2. mereka jarang bertemu pelajar jadi tahap persepsi diri pelajar lebih positif berbanding guru-guru yang bertemu cabaran dengan pelajar setiap hari sehingga 'harapan' itu jatuh dari semasa ke semasa. Selepas program, saya berborak dengan guru-guru yang mempunyai skor tinggi (bukan A+ atau A). Didapati tahap sensitif spiritual mereka lebih dari guru yang mempunyai skor rendah. 
  6. Banyak perkara yang boleh diperoleh daripada 43 peserta yang menjawab soalan ini. Jika anda berminat untuk mengetahui tahap anda, sila laksanakan soal selidik A+ di sini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan