Selasa, 4 Ogos 2015

Subhanallah Effect

Subhanallah Effect
Pada akhir program, peserta akan dapat
1. Memahami konsep eureka, wow dan subhanallah effect dalam pendidikan dan latihan samada untuk diri sendiri atau pendidik
2. Mengetahui konsep umum bijak intelek dan bijak emosi untuk cemerlang berteraskan ayat Ulul Albab
3. Menjadikan aktiviti dalam kelas dan bilik latihan yang interaktif dan mampu melonjakkan kebijakan spiritual

Isnin, 10 November 2014

Felo A+

Felo adalah pendidik.


  1. Apakah tujuan menjadi felo? Hamba yang menyeru ke arah kebaikan. Kepada Allah agar orang menjadi terbaik (khairu ummah) dan akan bertindak menjadi hamba ar-Rahman
  2. Khairu ummah ada 2 syarat : percaya pada Allah (siddiq, amanah, fatanah) dan amar  makruf dan nahi munkar (tabligh)
  3. Latih anak didik menjadi hamba ar-Rahmaan: ia akan menjadikan mereka mempunyai sikap yang amat baik. Kalau nak berjaya, 7 sifat orang beriman.
  4. Apabila sudah jelas sidiq, amanah dan fatanah dalam diri sendiri dan pelajar (shakilatih), maka ia adalah mudah untuk menyampaikan. Menyampaikan adalah apa yang sudah sedia difahami dan memabaiki kesilapan.
  5. Apakah masalah seorang pelajar? Sukar untuk menjadi hamba. Ada cabaran dunia. Mudah takjub pada perkara yang pelik-pelik.
  6. Komunikasi atas dasar CASIC kerana ingin bawa pelajar kepada Allah
Apakah motivasi felo?
  1. Ingat jadi hamba 
  2. Iraadah ada kaitan dengan tidak nisyan. Baca Quran, Tadabbur dan tazakkur agar mudah untuk membina iradah yang kuat.
  3. Untuk pelajar? Juga untuk tadabbur dan tazakkur. Mekanisme?
  • Kelas
  • Kuliah 
  • Log book 
  • Online gamifacation
Allahu a'lam

Selasa, 19 Ogos 2014

Berfikir adalah seruan dalam Surah Ali Imran

Berfikir adalah seruan dalam Surah Ali Imran
---------------------------------------------

Dalam al-Quran, ada 18 kali Allah menggunakan perkataan yang berkaitan fikir. Sekali sahaja dalam bentuk fakkara, selebihnya dalam bentuk tafakkur. Apa maksudnya? Ada beza antara fikir dan tafakur. Tafakur yang ditekankan dalam al-Quran ialah satu proses yang mendalam dan ada kemahirannya. Ia bukan sekadar fikir biasa.

CoRT untuk Pendidik Kreatif Berfikir

Pernah tengok cerita Spiderman? Apakah kelebihan beliau? Boleh memanjat dinding tanpa tangga. Namun bolehkah kita berbuat demikian? Ia hanya dalam filem. Paling hebat pun seorang manusia boleh memanjat pokok kelapa, tetapi bukan memanjat dinding.

Selasa, 13 Mei 2014

Siapa pendidik?

Kalau pendidik itu hanya merujuk kepada guru di sekolah atau pensyarah di universiti, ia kurang menyeluruh. Doa hebat yang dibaca dan diabadikan dalam al-Quran ialah doa keampunan untuk ibu bapa.

Ada istilah 'rabbayaani' atau mendidik saya. Ibu bapa ialah pendidik yang diabadikan dalam doa dari Quran!

Sabtu, 16 November 2013

Bagaimana orang baik boleh buat jahat?

"Saya tidak percaya anak saya pukul kawannya di asrama."
"Saya tidak sangka anak saya akan pukul adiknya ketika ayah atau ibunya tiada di rumah."

Dialog di atas sering kedengaran apabila si penjaga datang ke sekolah asrama penuh apabila si warden memanggil si penjaga untuk menyelesaikan isu disiplin anaknya di sekolah. Ketika di rumah, ia juga boleh berlaku apabila adik beradik membuat sesuatu yang tidak disangka-sangka.

Rabu, 13 November 2013

Program Pendidik A+ pada 9-10 Dis 2013

Saya bercadang untuk berkongsi modul Pendidik A+. Berikut ialah antara topik yang akan dibincangkan:

1) Mengenal Nabi sebagai al-Mualim dan bagaimana contoh yang beliau tunjukkan 
2) Membezakan antara ciri guru cemerlang (A+ & A) dan guru kurang cemerlang (B,C,D,E)
3) Memahami konsep ganjaran dan hukuman dalam pendidikan - agar pelajar mampu melonjakkan keyakinan dan potensi diri.
4) Pelbagai tahap umur dalam pendidikan - agar psikologi perkembangan dapat diambil kira dalam merancang pendekatan pendidikan
5) Bagaimana membina Sekolah A+ berteraskan contoh dari sejarah - mengkaji sistem pendidikan zaman Nabi, zaman kegemilangan Islam, contoh sekolah Barat seperti Eaton atau sekolah di Malaysia. 
6) Apakah sistem pendidikan yang holistik - berteraskan konsep jasmani, emosi, rohani dan intelek
7) Pemikiran Dialektik menuju Tauhid - bagaimana kaedah berfikir yang baik akan memberi kesan hebat bagi pendidik ketika mengajar atau berinteraksi dengan pelajar.
8 ) 16 ayat Ulul Albab dan bagaimana ia diintegrasikan dalam kurikulum dan ko-kurikulum sekolah untuk melahirkan individu yang mithali (Band 6 dalam PBS)
9) Guru sebagai pemimpin yang mengikut situasi - bagaimana kaedah Ken Blanchard ini dapat dilaksanakan oleh guru di sekolah.

Adakah tuan puan berminat? Atau ada cadangan rakan?

Jika berminat, mohon penuhkan borang berikut (klik di sini)