Jumaat, 15 Februari 2013

7 Elemen dalam Meningkatkan Kemahiran Sosial

Menurut Daniel Goleman, ada 7 elemen
  1. Emphaty
  2. Attunement
  3. Organizational awareness
  4. Influence
  5. Developing Others
  6. Inspiration
  7. Teamwork
Untuk membina EQ pelajar, elemen sosial adalah unjuran kepada kemahiran emosi ini. Apabila emosi dinaikkan, kemahiran sosial juga perlu diberi perhatian.

Contoh terbaik untuk si anak murid belajar elemen ini ialah dengan:
  1. Mempunyai coach di kalangan guru
  2. Memerhati contoh atau model di kalangan guru atau orang tertentu yang dipelajari


Khamis, 14 Februari 2013

Perjumpaan 1 Diskusi Sekolah A+

Perjumpaan pertama diskusi Sekolah A+ berjaya dilaksanakan di Akademi Sinergi, Bangi pada 13 Feb 2013. Diskusi hangat berlaku dengan agenda senario pendidikan kini, model Sekolah A+ dan pelaksanaannya selepas ini.

Secara ringkas, ada 3 elemen yang perlu diperhati apabila melaksanakan Sekolah A+.
  1. Latihan
  2. Pengkalan data  untuk sumber
  3. Komuniti
Bagi tuan puan yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut untuk pelaksanaan Sekolah A+ ini, boleh email kepada info@total-success.net



Selasa, 12 Februari 2013

Setting Intelektual dengan Emosi yang banyak

Kelas adalah sesi intelektual. Ada maklumat dan ilmu yang akan disampaikan. Ia ruang untuk mendidik pelajar. Sekitar 50 minit - 1 jam.

Dalam masa yang sama, ia bukan sekadar 'kering' dengan intelektual. Ia perlu dibasahi dengan emosi yang baik. Ini disebabkan berlaku interaksi antara individu. Antara pendidik dan pelajar.

Khamis, 31 Januari 2013

Apabila anak murid 'mabuk' dan tidak buat kerja rumah

Dalam sesebuah kelas, ada pelajar yang siap homework. Ada yang siap kerja diskusi. Ada yang senyap. Ada yang terpinga-pinga. Ada yang asyik blur atau blank.

Itu adalah soalan dari anak murid tanpa kata. Mereka tidak tahu apa yang terbaik untuk dilaksanakan.

Baru ini, ketika saya masuk kelas selepas 5 hari bercuti, tiada seorang pun yang membuat kerja rumah yang diberikan. Mereka syok bercuti.

Jika ingin didenda, ia mungkin kebiasaan guru di sekolah.

Namun tidak buat kerja rumah bukan kesalahan fatal dalam al-Quran as-Sunnah.

Selasa, 29 Januari 2013

Pendidik A+ membina Penjaga A+ dan Pelajar A+

Hari ini ialah hari ke-5 saya mengajar di sekolah menengah KMS. Saya akan bawa satu helai kertas untuk kerja rumah pelajar. Mereka akan menyambung subjek Pemikiran Berkesan.

Ketika mendidik pelajar untuk menjadi A+, si pendidik A+ juga boleh membina penjaga A+ tanpa mereka perlu hadir ke sekolah untuk mendengar talk pasal parenting. Kaedahnya?

Saya sertakan helaian kerja rumah pelajar saya.

Helaian kerja Minggu 5

Apakah kesan helaian kerja begini? Si ibu ayah juga akan bersama untuk memahami kandungan Surah al-Fatihah.


Jumaat, 18 Januari 2013

7 Stamina Emosi untuk Pendidik A+

Secara umum, 7 Stamina Emosi diperlukan untuk menjadi seorang A+. Ia memberi fokus kepada elemen emosi secara internal. Dalam EQ oleh Daniel Goleman, elemen 7 Stamina Emosi ini akan memberi kesan kepada 3 domain berikut:

  1. Kenal diri
  2. Kawalan diri
  3. Motivasi diri
3 perkara ini amat penting untuk melonjakkan EQ di peringkat intrapersonal. Dalam diri. Pendidik A+ akan mempunyai kekuatan emosi apabila 3 perkara ini diambil kira. 7 Prinsip Emosi disemak kepada 7 Ciri Orang Beriman Yang Berjaya.

Sekolah A+ yang diidamkan

Mengapa saya idamkan Sekolah A+? Ibu bapa tidak perlu pening kepala. Ibu bapa juga akan sama 'bersekolah' dalam Sekolah A+. Ibu bapa dan masyarakat sekeliling akan menjadikan sekolah rendah atau menengah atau universiti medan untuk terus mendapat manfaat pendidikan biarpun tidak hadir 100%. Ini disebabkan pembelajaran perlu berlaku di mana sahaja. Kalau si ayah atau ibu masuk keluar sekolah anak, sudah tentu banyak manfaat yang boleh diambil.

Sekolah A+ bermula dengan Pendidik A+ dihasilkan. Kemudian ia merebak kepada si pelajar dan ibu bapa. Saya mengimpikan satu sekolah yang guru-gurunya amat positif untuk mendidik anak bangsa. Kini sudah ada seperti Khalifah Method School. Namun ia perlu dibanyakkan dan dilebarkan. Teknik A+ ini bukan hanya milik sekolah tertentu. Ia perlu menjadi standad semua sekolah di Malaysia dan dunia. Saya yakin ia boleh dilaksanakan jika ia difahami dengan baik.

Sekolah A+ melahirkan Pelajar A+. Pelajar A+ cemerlang fizikal, intelek, emosi dan spiritualnya. Pelajar A+ mampu menjadi pemimpin dan coach kepada rakan mereka. Kejayaan mereka melangkau usia.

Anda ada cadangan sekolah mana yang sesuai untuk menjadi Sekolah A+?