Isnin, 16 Julai 2012

Stamina Emosi: Apakah skrip Fokus Pendidik A+?


Salah satu cabaran untuk menjadi Pendidik A+ ialah kerana amat banyak kerja yang perlu dilaksanakan di sekolah. Di rumah ada tugas lain yang menunggu di samping tugas sebagai AJK Kawasan atau pelbagai tugas lain. Bagaimana untuk membina fokus dalam bertindak? Sebelum itu perlu ditanya: pentingkah fokus untuk menjadi pendidik ?
Kisah FOKUS
Berikut ialah satu kisah tentang fokus:
An ancient Indian sage was teaching his disciples the art of archery. He put a wooden bird as the target and asked them to aim at the eye of the bird. The first disciple was asked to describe what he saw. He said, “I see the trees, the branches, the leaves, the sky, the bird and its eye..” The sage asked this disciple to wait. Then he asked the second disciple the same question and he replied, “I only see the eye of the bird.” The sage said, “Very good, then shoot.” The arrow went straight and hit the eye of the bird.
What is the moral of the story?
Unless we focus, we cannot achieve our goal. It is hard to focus and concentrate, but it is a skill that can be learned.
Apakah yang penting tentang FOKUS? Tahu mana yang penting dan utamakan yang penting dahulu pada sesuatu masa. Ia perlukan kemahiran. Berikut ialah antara kemahiran yang perlu ada bagi melonjakkan kemampuan fokus
  • Latihan harian bagi Muslim: solat dengan khusyuk
  • Bina Skrip Fokus dan nyatakannya setiap hari
  • Belajar teknik Pomodoro
  • Belajar bagaimana menjadi Action-Biased
Contoh Skrip Fokus
  • Saya seorang pendidik perlu fokus kepada anak murid saya dalam kelas – bukan FB sahaja :)
  • Saya perlu fokus ketika menanda kerja anak murid saya
  • Saya perlu elakkan multi-tasking yang boleh mennyebabkan saya tidak fokus
  • Jika ada masalah akademik atau akhlak, saya perlu fokus untuk selesaikannya pada masa tertentu. Bukan dibiar begitu sahaja
(bersambung)

Stamina Emosi: Apakah skrip Berjaga-jaga Pendidik A+?


Seorang pendidik perlu berjaga-jaga dan sensitif tentang keperluan seorang anak didik. Bagi ibu bapa di rumah, tahap umur si anak perlu difahami dan sensitif. Bagi setiap tahap si anak, ada ‘pakej’ tumbesaran fizikal, intelek, emosi dan spiritual mereka. Kita sebagai pendidik perlu membantu untuk ia lebih maju ke hadapan.
Dalam masa yang sama kita perlu sedar bahawa tahap kita dan anak didik ini berbeza. Apabila kita sedar dan berhati-hati, ia akan mewujudkan satu stamina kuat dalam emosi diri kita untuk terus melaksanakan 7 tabiat praktikal – sebagai seorang pendidik A+.
Apakah konsep berjaga-jaga? Secara ringkasnya ialah keperluan sebelum dan selepas sesuatu perkara agar perubahan positif berlaku dan dapat diteruskan.
Sebagai contoh, jika seorang pelajar sudah cemerlang pada tahun 2 semester 1, seorang pendidik perlu berjaga-jaga dan sensitif keperluan si anak didik untuk terus cemerlang pada semester seterusnya dengan pelbagai pemboleh ubah yang berlaku:
  • Subjek makin sukar
  • Kawan makin ramai
  • Cabaran makin banyak
  • Guru berubah
  • Suasana berbeza
  • Kehendak dalam diri dan akhlak yang makin tercabar
Apabila seorang pendidik sensitif, ia akan merancang sesuatu yang terbaik untuk anak didiknya melewati masa depan dengan penuh yakin dan berwibawa.
Apakah kemahiran yang diperlukan ?
  • Kemampuan melihat potensi si anak murid
  • Kemahiran coaching dan bertanya kepada si anak murid tentang kejayaan ke hadapan – legasi
  • Kemahiran tazkiah, tilawah dan taalim sebagaimana ditunjukkan oleh Nabi
(bersambung)

Tabiat Praktikal: ‘Connect’ dengan anak murid


Tabiat pertama yang perlu diusahakan oleh setiap pendidik ialah ‘Connect’.
Dalam Surah al-Fatihah, ‘connect’ dikaitkan dengan ayat pertama.
Maksudnya: “Dengan nama Allah Yang maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.”
Ada beberapa perkara yang perlu difahami berhubung ‘Connect’ secara spiritual untuk menguatkan emosi:
  • Setiap individu perlu berhubung dengan Tuhan untuk mendapatkan pertolongan
  • Meminta pertolongan dari Tuhan sepatutnya amat natural, lebih mudah dari membaca dengan nama Tuhan
  • Ketika pelbagai masalah melanda, boleh diseru nama Tuhan yang banyak . Tuhan adalah Maha Esa
  • Jika tidak pasti banyak nama yang ada, beri perhatian kepada Maha Pemurah dan Maha Penyayang
  • Setiap individu perlu melaksanakan peraturan sains (sunnatullah) dan peraturan syariat (syariatullah)
Apabila seseorang mempunyai ‘connection’ secara spiritual yang baik, ia akan memberi kesan kepada hubungan dengan anak murid atau anak yang dididik:
  • Ketika berhubung dengan anak murid, pendidik akan memohon pertolongan dari Tuhan
  • Pendidik akan bersifat amat natural berhubung dengan pelajar dengan kekuatan emosi datang dari Yang Maha Esa
  • Jika ada masalah berlaku pada pelajar, pendidik boleh menyeru kepada mana-mana nama Tuhan untuk merasakan lebih dekat dan relevan dalam menyelesaikan pelbagai masalah
  • Jika tidak pasti, asas ketika berhubung dengan anak didik ialah dengan kasih dan sayang.
  • Ketika berinteraksi dengan pelajar atau anak didik, perkara berikut perlu diambil kira: sunnatullah dan syariatullah.
Dengan semua perkara di atas, seorang pendidik akan berhubung ‘skala tinggi’ ketika bersama dengan anak muridnya. Ini disebabkan Tuhan memuliakan pendidik, maka pendidik juga perlu muliakan si anak murid. Bagaimana untuk berhubung dengan skala tinggi ? Aspek fizikal, intelek, emosi dan spiritual dioptimumkan.

Selepas Pendidik A+ Siri 1 dan 2


Alhamdulillah program Pendidik A+ Siri 1 dan Siri 2 sudah selesai dilaksanakan.
  1. Siri 1 pada 2 Jun 2012 – berbincang secara umum 3 item
    • Pendidik A+ Suka Bercerita
    • Pendidik A+ Banyak Projek
    • Pendidik A+ Suka Memberi
  2. Siri 2 pada 14 Julai 2012 – berbincang secara fokus kepada memahami Pendidik A+ & Pendidik Biasa serta Skrip Iktiraf
Apakah pemerhatian yang diperoleh dalam dua siri program ini ?

24 Domain seorang Pendidik

Apakah domain atau aspek yang perlu dikuasai oleh seorang penddik ?

Sudah tentu untuk menjadi seorang pendidik, perkara berikut perlu difahami.

Beza Pendidik Biasa dan Pendidik A+

Untuk memahami bagaimana beza pendidik biasa dan pendidik A+, berikut ialah ciri umum menggunakan teknik MasterPIES:

A+ : Tinggi PIES
A: Tinggi I dan E
B: Rendah E, Tinggi E
C: Tinggi I, Rendah E
D: Rendah I, Rendah E
E: Hanya menggunakan P

Pengenalan

Blog ini akan mengetengahkan teknik bagaimana menjadi seorang Pendidik A+.

Apa beza antara Pendidik A+ dan Pendidik biasa?

Selain daripada Pendidik A+, ada pendidik kategori A, B, C, D dan E. Pendidik biasa ialah selain daripada A+.

Ada 24 domain yang akan dibincangkan dalam menjadi Pendidik A+.
Rangka kasar bagaimana untuk menjadi Pendidik A+ ialah:


  1. Pendidik A+ Suka Bercerita
  2. Pendidik A+ Banyak Projek
  3. Pendidik A+ Suka Memberi