Saya bercadang untuk berkongsi modul Pendidik A+. Berikut ialah antara topik yang akan dibincangkan:
1) Mengenal Nabi sebagai al-Mualim dan bagaimana contoh yang beliau tunjukkan
2) Membezakan antara ciri guru cemerlang (A+ & A) dan guru kurang cemerlang (B,C,D,E)
3) Memahami konsep ganjaran dan hukuman dalam pendidikan - agar pelajar mampu melonjakkan keyakinan dan potensi diri.
4) Pelbagai tahap umur dalam pendidikan - agar psikologi perkembangan dapat diambil kira dalam merancang pendekatan pendidikan
5) Bagaimana membina Sekolah A+ berteraskan contoh dari sejarah - mengkaji sistem pendidikan zaman Nabi, zaman kegemilangan Islam, contoh sekolah Barat seperti Eaton atau sekolah di Malaysia.
6) Apakah sistem pendidikan yang holistik - berteraskan konsep jasmani, emosi, rohani dan intelek
7) Pemikiran Dialektik menuju Tauhid - bagaimana kaedah berfikir yang baik akan memberi kesan hebat bagi pendidik ketika mengajar atau berinteraksi dengan pelajar.
8 ) 16 ayat Ulul Albab dan bagaimana ia diintegrasikan dalam kurikulum dan ko-kurikulum sekolah untuk melahirkan individu yang mithali (Band 6 dalam PBS)
9) Guru sebagai pemimpin yang mengikut situasi - bagaimana kaedah Ken Blanchard ini dapat dilaksanakan oleh guru di sekolah.
Adakah tuan puan berminat? Atau ada cadangan rakan?
Jika berminat, mohon penuhkan borang berikut (klik di sini)
Rabu, 13 November 2013
Ahad, 29 September 2013
Antara kuantiti dan tujuan dalam mendidik
"Banyak kerja! Stres"
"Ada kerja lagi? Aktiviti ko-kurikulum lagi?"
"Kami nak naik gaji lagi. Banyak sangat kerja."
Sebagai seorang pendidik, banyak kuantiti atau nombor yang perlu diambilkira : Berapa hari mengajar, berapa jam mengajar sehari, berapa murid dalam kelas, berapa subjek yang perlu ajar, berapa hari cuti dan berapa A pelajar saya dapat. Namun adakah ia mencapai tujuan atau matlamat adanya A, jumlah pelajar, jumlah subjek dan jumlah masa untuk mengajar?
"Ada kerja lagi? Aktiviti ko-kurikulum lagi?"
"Kami nak naik gaji lagi. Banyak sangat kerja."
Sebagai seorang pendidik, banyak kuantiti atau nombor yang perlu diambilkira : Berapa hari mengajar, berapa jam mengajar sehari, berapa murid dalam kelas, berapa subjek yang perlu ajar, berapa hari cuti dan berapa A pelajar saya dapat. Namun adakah ia mencapai tujuan atau matlamat adanya A, jumlah pelajar, jumlah subjek dan jumlah masa untuk mengajar?
Sabtu, 15 Jun 2013
Guru yang diidolakan, guru yang disembah
Salah satu kaedah guru atau pendidik atau tokoh disembah ialah apabila si tokoh itu dapat memenuhi 'keperluan spiritual' si pengikutnya. 'Keperluan spiritual' itu boleh dimanifestasikan oleh aspek fizikal, intelektual mahupun emosi.
Sebagai contoh, kalau seorang pelajar, A inginkan ilmu bisnes dari seorang guru, B. Apabila B menyentuh ilmu yang memberi kesan kepada A secara intelektual atau emosi, ia akan menyebabkan si A akan kagum. Beliau akan banyak merujuk kepada B. Ini masih tidak menjadi masalah.
Sebagai contoh, kalau seorang pelajar, A inginkan ilmu bisnes dari seorang guru, B. Apabila B menyentuh ilmu yang memberi kesan kepada A secara intelektual atau emosi, ia akan menyebabkan si A akan kagum. Beliau akan banyak merujuk kepada B. Ini masih tidak menjadi masalah.
Jumaat, 14 Jun 2013
Belajar dan mengajar Quran asas Pendidik A+
Salah satu perkara penting untuk aspek pendidikan ini ialah konsep tarbiah yang menekankan rabb dalam kehidupan. Bagaimana caranya ia dijelmakan dalam kehidupan? Belajar dan mengajar al-Quran. 'al-Quran berjalan' itu ada pada Rasulullah - yang ada akhlak mulia. 980 kali perkataan 'rabb' ini diulang dalam al-Quran. Ia membawa implikasi bahawa konsep pendidikan amat rapat dengan konsep ketuhanan. Hancurlah sistem pendidikan yang tidak membawa manusia kembali kepada Tuhan.
Jumaat, 15 Februari 2013
7 Elemen dalam Meningkatkan Kemahiran Sosial
Menurut Daniel Goleman, ada 7 elemen
- Emphaty
- Attunement
- Organizational awareness
- Influence
- Developing Others
- Inspiration
- Teamwork
Untuk membina EQ pelajar, elemen sosial adalah unjuran kepada kemahiran emosi ini. Apabila emosi dinaikkan, kemahiran sosial juga perlu diberi perhatian.
Contoh terbaik untuk si anak murid belajar elemen ini ialah dengan:
- Mempunyai coach di kalangan guru
- Memerhati contoh atau model di kalangan guru atau orang tertentu yang dipelajari
Khamis, 14 Februari 2013
Perjumpaan 1 Diskusi Sekolah A+
Perjumpaan pertama diskusi Sekolah A+ berjaya dilaksanakan di Akademi Sinergi, Bangi pada 13 Feb 2013. Diskusi hangat berlaku dengan agenda senario pendidikan kini, model Sekolah A+ dan pelaksanaannya selepas ini.
Secara ringkas, ada 3 elemen yang perlu diperhati apabila melaksanakan Sekolah A+.
- Latihan
- Pengkalan data untuk sumber
- Komuniti
Bagi tuan puan yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut untuk pelaksanaan Sekolah A+ ini, boleh email kepada info@total-success.net
Selasa, 12 Februari 2013
Setting Intelektual dengan Emosi yang banyak
Kelas adalah sesi intelektual. Ada maklumat dan ilmu yang akan disampaikan. Ia ruang untuk mendidik pelajar. Sekitar 50 minit - 1 jam.
Dalam masa yang sama, ia bukan sekadar 'kering' dengan intelektual. Ia perlu dibasahi dengan emosi yang baik. Ini disebabkan berlaku interaksi antara individu. Antara pendidik dan pelajar.
Dalam masa yang sama, ia bukan sekadar 'kering' dengan intelektual. Ia perlu dibasahi dengan emosi yang baik. Ini disebabkan berlaku interaksi antara individu. Antara pendidik dan pelajar.
Langgan:
Catatan (Atom)