Berfikir adalah seruan dalam Surah Ali Imran
---------------------------------------------
Dalam al-Quran, ada 18 kali Allah menggunakan perkataan yang berkaitan fikir. Sekali sahaja dalam bentuk fakkara, selebihnya dalam bentuk tafakkur. Apa maksudnya? Ada beza antara fikir dan tafakur. Tafakur yang ditekankan dalam al-Quran ialah satu proses yang mendalam dan ada kemahirannya. Ia bukan sekadar fikir biasa.
Selasa, 19 Ogos 2014
Berfikir adalah seruan dalam Surah Ali Imran
CoRT untuk Pendidik Kreatif Berfikir
Pernah tengok cerita Spiderman? Apakah kelebihan beliau? Boleh memanjat dinding tanpa tangga. Namun bolehkah kita berbuat demikian? Ia hanya dalam filem. Paling hebat pun seorang manusia boleh memanjat pokok kelapa, tetapi bukan memanjat dinding.
Selasa, 13 Mei 2014
Siapa pendidik?
Kalau pendidik itu hanya merujuk kepada guru di sekolah atau pensyarah di universiti, ia kurang menyeluruh. Doa hebat yang dibaca dan diabadikan dalam al-Quran ialah doa keampunan untuk ibu bapa.
Ada istilah 'rabbayaani' atau mendidik saya. Ibu bapa ialah pendidik yang diabadikan dalam doa dari Quran!
Ada istilah 'rabbayaani' atau mendidik saya. Ibu bapa ialah pendidik yang diabadikan dalam doa dari Quran!
Sabtu, 16 November 2013
Bagaimana orang baik boleh buat jahat?
"Saya tidak percaya anak saya pukul kawannya di asrama."
"Saya tidak sangka anak saya akan pukul adiknya ketika ayah atau ibunya tiada di rumah."
Dialog di atas sering kedengaran apabila si penjaga datang ke sekolah asrama penuh apabila si warden memanggil si penjaga untuk menyelesaikan isu disiplin anaknya di sekolah. Ketika di rumah, ia juga boleh berlaku apabila adik beradik membuat sesuatu yang tidak disangka-sangka.
"Saya tidak sangka anak saya akan pukul adiknya ketika ayah atau ibunya tiada di rumah."
Dialog di atas sering kedengaran apabila si penjaga datang ke sekolah asrama penuh apabila si warden memanggil si penjaga untuk menyelesaikan isu disiplin anaknya di sekolah. Ketika di rumah, ia juga boleh berlaku apabila adik beradik membuat sesuatu yang tidak disangka-sangka.
Rabu, 13 November 2013
Program Pendidik A+ pada 9-10 Dis 2013
Saya bercadang untuk berkongsi modul Pendidik A+. Berikut ialah antara topik yang akan dibincangkan:
1) Mengenal Nabi sebagai al-Mualim dan bagaimana contoh yang beliau tunjukkan
2) Membezakan antara ciri guru cemerlang (A+ & A) dan guru kurang cemerlang (B,C,D,E)
3) Memahami konsep ganjaran dan hukuman dalam pendidikan - agar pelajar mampu melonjakkan keyakinan dan potensi diri.
4) Pelbagai tahap umur dalam pendidikan - agar psikologi perkembangan dapat diambil kira dalam merancang pendekatan pendidikan
5) Bagaimana membina Sekolah A+ berteraskan contoh dari sejarah - mengkaji sistem pendidikan zaman Nabi, zaman kegemilangan Islam, contoh sekolah Barat seperti Eaton atau sekolah di Malaysia.
6) Apakah sistem pendidikan yang holistik - berteraskan konsep jasmani, emosi, rohani dan intelek
7) Pemikiran Dialektik menuju Tauhid - bagaimana kaedah berfikir yang baik akan memberi kesan hebat bagi pendidik ketika mengajar atau berinteraksi dengan pelajar.
8 ) 16 ayat Ulul Albab dan bagaimana ia diintegrasikan dalam kurikulum dan ko-kurikulum sekolah untuk melahirkan individu yang mithali (Band 6 dalam PBS)
9) Guru sebagai pemimpin yang mengikut situasi - bagaimana kaedah Ken Blanchard ini dapat dilaksanakan oleh guru di sekolah.
Adakah tuan puan berminat? Atau ada cadangan rakan?
Jika berminat, mohon penuhkan borang berikut (klik di sini)
1) Mengenal Nabi sebagai al-Mualim dan bagaimana contoh yang beliau tunjukkan
2) Membezakan antara ciri guru cemerlang (A+ & A) dan guru kurang cemerlang (B,C,D,E)
3) Memahami konsep ganjaran dan hukuman dalam pendidikan - agar pelajar mampu melonjakkan keyakinan dan potensi diri.
4) Pelbagai tahap umur dalam pendidikan - agar psikologi perkembangan dapat diambil kira dalam merancang pendekatan pendidikan
5) Bagaimana membina Sekolah A+ berteraskan contoh dari sejarah - mengkaji sistem pendidikan zaman Nabi, zaman kegemilangan Islam, contoh sekolah Barat seperti Eaton atau sekolah di Malaysia.
6) Apakah sistem pendidikan yang holistik - berteraskan konsep jasmani, emosi, rohani dan intelek
7) Pemikiran Dialektik menuju Tauhid - bagaimana kaedah berfikir yang baik akan memberi kesan hebat bagi pendidik ketika mengajar atau berinteraksi dengan pelajar.
8 ) 16 ayat Ulul Albab dan bagaimana ia diintegrasikan dalam kurikulum dan ko-kurikulum sekolah untuk melahirkan individu yang mithali (Band 6 dalam PBS)
9) Guru sebagai pemimpin yang mengikut situasi - bagaimana kaedah Ken Blanchard ini dapat dilaksanakan oleh guru di sekolah.
Adakah tuan puan berminat? Atau ada cadangan rakan?
Jika berminat, mohon penuhkan borang berikut (klik di sini)
Ahad, 29 September 2013
Antara kuantiti dan tujuan dalam mendidik
"Banyak kerja! Stres"
"Ada kerja lagi? Aktiviti ko-kurikulum lagi?"
"Kami nak naik gaji lagi. Banyak sangat kerja."
Sebagai seorang pendidik, banyak kuantiti atau nombor yang perlu diambilkira : Berapa hari mengajar, berapa jam mengajar sehari, berapa murid dalam kelas, berapa subjek yang perlu ajar, berapa hari cuti dan berapa A pelajar saya dapat. Namun adakah ia mencapai tujuan atau matlamat adanya A, jumlah pelajar, jumlah subjek dan jumlah masa untuk mengajar?
"Ada kerja lagi? Aktiviti ko-kurikulum lagi?"
"Kami nak naik gaji lagi. Banyak sangat kerja."
Sebagai seorang pendidik, banyak kuantiti atau nombor yang perlu diambilkira : Berapa hari mengajar, berapa jam mengajar sehari, berapa murid dalam kelas, berapa subjek yang perlu ajar, berapa hari cuti dan berapa A pelajar saya dapat. Namun adakah ia mencapai tujuan atau matlamat adanya A, jumlah pelajar, jumlah subjek dan jumlah masa untuk mengajar?
Sabtu, 15 Jun 2013
Guru yang diidolakan, guru yang disembah
Salah satu kaedah guru atau pendidik atau tokoh disembah ialah apabila si tokoh itu dapat memenuhi 'keperluan spiritual' si pengikutnya. 'Keperluan spiritual' itu boleh dimanifestasikan oleh aspek fizikal, intelektual mahupun emosi.
Sebagai contoh, kalau seorang pelajar, A inginkan ilmu bisnes dari seorang guru, B. Apabila B menyentuh ilmu yang memberi kesan kepada A secara intelektual atau emosi, ia akan menyebabkan si A akan kagum. Beliau akan banyak merujuk kepada B. Ini masih tidak menjadi masalah.
Sebagai contoh, kalau seorang pelajar, A inginkan ilmu bisnes dari seorang guru, B. Apabila B menyentuh ilmu yang memberi kesan kepada A secara intelektual atau emosi, ia akan menyebabkan si A akan kagum. Beliau akan banyak merujuk kepada B. Ini masih tidak menjadi masalah.
Langgan:
Catatan (Atom)