Isnin, 16 Julai 2012

Kalau pelajar membaling bola dalam kelas

Apa yang perlu dibuat kalau seorang pelajar membaling bola dalam kelas? Atau berbuat sesuatu yang kita tidak suka di dalam kelas?

Pendidik biasa akan berbuat banyak perkara yang lebih mementingkan diri sendiri. Pendidik A+ akan mengenalpasti bagaimana pelajar itu tidak cedera emosi, dan dalam masa yang sama perlu baiki kesilapan kalau ada. Jika ditanyakan: bukankah pelajar itu sudah mencederakan emosi si guru, maka jawapan ringkas ialah: sebagai seorang pendidik, jiwa perlu besar. Pendidik A+ mempunyai cara pandang kasih sayang. Maka agak sukar untuk rasa cedera emosi - kerana emosi Pendidik A+ penuh dengan ubat kasih sayang. Kasih sayang adalah ubat yang amat baik untuk emosi.

Untuk menghadapi pelajar tersebut, berikut ialah salah satu cadangan. 

Teknik yang boleh digunakan :

Connect: Assalamualaikum
Acknowledge: Fokus kepada kebaikan yang dibuat oleh pelajar atau sisi baiknya. "Kamu suka main bola?" 

Serve: Dengar apa yang ingin dijawab oleh pelajar. Jika beliau terus membetulkan letak duduk di dalam kelas, diamkan sahaja tanpa memanjang-manjangkan isu.
Inquire: Tanya "adakah kamu bermain mengganggu orang lain?"
Choice: Kalau masih berulang banyak kali, berikan pilihan samada perlu buat pertandingan main bola atau jadikan ia sebagai ganjaran setelah belajar atau habis kelas atau semester.

Dengan melaksanakan salah satu elemen dalam CASIC, kita akan 'memberi'. Ia akan mengurangkan kecepatan untuk kita marah. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan